Prenumerera och dela

vecka 15

Publicerad 2011-08-09 13:08:50 i Allmänt

Barnet

Ögonbrynen växer ut.

Har ditt barn anlag för mörkt hår, är det nu som det mörka pigmentet börjar produceras. Lillhjärnan och ryggmärgen är anlagda. Den tunna huden är täckt av det färglösa lagunohåret som troligtvis finns där för att hålla kvar fosterfettet på barnets hud. Det försvinner först i slutet av graviditeten. Genom den sköra huden kan man se små, tunna blodkärl. Kalcium lagras för att skelettet och dess benmärg behöver det för sin utveckling. Barnet kan hicka och gör andningsrörelser med bröstkorgen.

Mamman

Ditt hjärta har ökat sin kapacitet.

Förklaringen är den ökande blodvolymen. En del kvinnor kan uppleva hjärtklappning vilket är helt ofarligt. De värsta trängningarna efter att ofta gå och kissa har antagligen släppt. Livmodern har vuxit och utvecklas i första hand uppåt vilket innebär att trycket nedåt brukar lätta.



känns fortfarande lite overkligt att jag har en liten bebis i magen:) känndes nyss som julia låg i min mage och levde rullan, känndes som hon hade disco jämt, men den här lilla jag har nu har jag inte kännt någonting av en, igår tyckte jag att det känndes som en liten fjäril som var där inne, så nu längtar jag tills man känner första riktigta sparken! guud vad mysigt:)
Kommentarer
Postat av: stefan

Kommentar publicerad 2011-08-09 17:56:17

ja tror de blir en liten pöjk den här gången;P

Kommentera inlägget här
Klicka i för att spara dina uppgifter
Publiceras ej